Skal du selge bilen din, men er i tvil om hvilken pris du kan forvente? Da bør du lese videre.

Mange bileiere er usikre på hvordan de skal beregne verdien på bilen sin før de skal selge den. Ingen ønsker å selge bilen for billig, og selgere har ofte en tendens til å overvurdere verdien av egne eiendeler. Så hvilken pris er riktig? Daglig leder i Nettbil, Anders Espelund sier det er viktig å ta temperaturen på tilbudet og etterspørselen i markedet og bilens tekniske tilstand, men det er ikke alt.

Tilbud og etterspørsel

Til syvende og sist er salgsprisen et resultat av kjøperens betalingsvillighet. Dette henger tett sammen med tilbud og etterspørsel i markedet. Skal du selge bruktbil med diesel- eller bensinmotor, for så å kjøpe elbil, er du antageligvis ikke alene. Markedet for nettopp din bil kan muligens være oversvømt, der kundesegmentet minker og antall like biler til salgs øker. Da blir konkurransen hardere og prisene synker.

Det første steget for mange bileiere er å sammenligne med tilsvarende modeller på FINN.no. Her bør du merke deg hvor mange biler som ligger ute for salg, men også hvor lenge de har vært annonsert. Bilens tekniske standard, kjørelengde, vedlikehold, modell og merke vil fortelle hvor attraktiv bilen er. Prisene på FINN.no er annonserte priser, ikke faktiske salgspriser. I tillegg vises det “totalpris" som inkluderer omregistreringsavgift, en avgift som går til staten. For å finne ut hva du sitter igjen med må du trekke fra omregistreringsavgiften, og du bør være forberedt på at kjøper vil prute ned prisen med 10 000 - 20 000 kroner.

Kilometerstand

I følge NAF er 13 000 - 17 000 km gjennomsnittlig kjørelengde for en privatbil i løpet av et år. Kjørelengden bør derfor samsvare med årsmodellen og hvor sammenlignbar bilen er med resten av markedet. Har bilen din kjørt kortere enn gjennomsnittet vil den være mer attraktiv. Det betyr nødvendigvis ikke at man får veldig mye mer for bilen, men det er et godt salgsargument og gjør bilen din mer attraktiv sammenlignet med konkurrentene.

Årstid og sesong

Overordnet sett er det en jevn strøm av kjøp og salg av bruktbiler året rundt. Likevel er markedet for noen biler sesongbetont. Firehjulstrekkere er mer populære på vinteren, og da kan det være en fordel å legge ut bilen allerede i november. Norge er kjent for kraftig snøvær og glatte veier i vinterhalvåret, og etterspørselen etter biler som presterer godt på framkommelighet og gode kjøreegenskaper øker i denne perioden.

Når sola titter frem i mai og nordmenn begynner å drømme om varme sommerdager, øker også etterspørselen etter cabrioleter og sportsmodeller. Men, det betyr ikke alltid at det lønner seg å vente med å selge. Husk at avskrivning, forsikring og finansieringskostnader påløper, og kan gi et dårligere salgsresultat på bunnlinjen.

Godkjent EU-kontroll holder ikke som en tilstandsrapport

En periodisk kontroll av kjøretøyet, også kalt EU-kontroll, tar for seg kjøresikkerhetsmessige punkter, men sier ikke noe om bilens tilstand utover dette. Når du bestiller en tilstandsrapport hos et bilverksted eller hos NAF vil kyndig fagpersonell kontrollere bilens tekniske standard, feil og mangler og andre typer skader som rust, lakk- og karosseriskader. Det vil da være enklere å foreta en verdivurdering, og kan forhindre mas og klager i etterkant av salget. Andre feil og mangler som ofte blir avdekket er dårlige bremseskiver, skjevt slitte dekk, dugg på lykteglassene, steinsprut og oljelekkasjer.

Husk at du som privat selger er pålagt å overholde opplysningsplikten din. Dette er lovregulert av forbrukerkjøpsloven og betyr at du er pliktig å opplyse om alle feil og mangler du kjenner til. Koster du på bilen en tilstandsrapport kan du rette opp i feil og mangler før du selger bilen, og du kan med andre ord forhindre dyre utgifter i etterkant av salget og begrense verditapet. Kan du vise til god teknisk standard er det selvfølgelig enklere å argumentere for prisen du ønsker.

Husk servicehistorikk

Skal du selge en bruktbil uten servicehefte kan du få mange potensielle kjøpere til å rygge unna. Om serviceheftet er borte vil det redusere salgsverdien på bilen din, så pass godt på dette. Servicehistorikken gir en meget god indikasjon på grad av oppfølging, vedlikehold og driftssikkerhet, og ikke minst hvordan tidligere eiere har behandlet bilen.

Heftet inneholder gyldig dokumentasjon som viser en tydelig oversikt over hvilke serviceintervaller som er fulgt opp hos merkeforhandler. Eier bør kunne vise til eksempelvis oljeskift, bytting av bremsevæske, bremseklosser og annet som er utført. Følger du ikke serviceintervallene eller retter opp i feil og mangler innen bestemte frister, kan du risikere at garantien og reklamasjonsretten ikke er gyldig lenger hos merkeforhandler. Når du velger et merkeverksted er sannsynligheten større for at mekanikeren er faglig oppdatert, og har tilstrekkelig med kunnskap om akkurat din bil. For bilentusiaster som liker å skru og mekke på egenhånd - husk alltid å legge ved kvitteringer på originaldeler og utstyr som en del av serviceheftet.

Priskalkulator på nett

Vi ser at mange stoler blindt på de forskjellige priskalkulatorene på nettet, og selv om flere av disse kan gi en indikasjon på hva bilen din er verdt, må du ta høyde for individuelle forskjeller. Verdien påvirkes av normal eller unormal bruk eller slitasje, fargevalg, utstyrspakker, modellbetegnelser og lignende. Prismodellene som kalkulatorene tar utgangspunkt i viser deg hva bilen din “burde” være verdt, gitt normalt verditap.

Priser du bilen din feil tar det lengre tid før den blir solgt. Sortér annonsene på Finn.no fra “lav - høy,” og du vil få et mer nøyaktig bilde av hvilken sum du kan forvente. Ha i bakhodet at gjennomsnittlig pruting forventes å være 10 000 - 20 000 kroner. Bilen er ikke mer verdt enn det folk er villige til å betale for den.

Facelift og ekstrautstyr

Prisdrivende utstyr som kan øke verdien varierer avhengig av modell og merke. Det som driver prisen oppover er markedets syn på «minimum» utstyr eller det som oppfattes som «premium» for den aktuelle modellen. For eksempel vil en Yaris med stoffseter være enklere å selge enn én A6 med samme type seter. Det som normalt har verdi i bruktbilmarkedet er automatgir, firehjulsdrift, metallic lakk, tilhengerfeste, integrert dab+ radio, navigasjon, panorama soltak og skinnseter, men forventningene til utstyr avhenger av bilen.

Når du skal velge ekstrautstyr til bilen, så anbefales det å ta høyde for annenhåndsverdien ved kjøp og salg av bil. De mest kurante fargene er gjerne metallic sort, grå og sølv. De som velger grønn eller brun farge på lakken må ta høyde for at verdien kan synke med flere tusen kroner. Likevel skal det sies at det kan være kjøpere der ute som har høy betalingsvillighet for annet designvalg enn det vanlige, men dess færre potensielle kjøpere, dess lavere pris. Kort og godt, så må det være samsvar mellom modellen du skal selge og kjøpers ønsker og preferanser. En person som kjøper en Toyota Yaris er opptatt av andre egenskaper enn en som er på jakt etter en Audi A6.

Bilprodusenter oppdaterer jevnlig sine mest populære modeller, og to biler registrert i samme år kan ha forskjellig utseende og spesifikasjon. Når en facelift blir lansert synker verdien umiddelbart på den tidligere modellen. Når du skal kjøpe ny bil er det lurt å tenke over når merkeforhandler lanserte siste facelift, og hvor ofte produsenten oppdaterer med nye modeller.

Geografi - hvor i landet lønner det seg å selge?

Åpenbart vil en firehjulstrekker være til mer nytte på bygdene og lengre nord, og etterspørselen etter små (elektriske) biler vil være større i storbyene. Vi ser et skifte i Osloområdet fra store diesel SUVer til flere Teslaer. Diesel-SUVene er fortsatt veldig aktuelle utenfor de større byene, på grunn av lengre strekninger og fordi de er drivstoffeffektive.

Regelmessig vedlikehold av kjøretøyet

Det er lønnsomt å bruke noen kroner på rengjøring og behandling av bilen før salg. Husk å støvsuge, vask bilen innvendig og utvending, og polér. Alle bileiere bør sørge for regelmessig vedlikehold som f.eks. underspyling for å fjerne skitt, sand og salt. Særlig på vinterstid utsettes bilen for mye salt og metallpartikler fra piggdekkene som øker sannsynligheten for korrosjon og rustskader. Lakken på nyere biler skal etterlate seg mindre klimamessige fotavtrykk, og er vannoppløselig. Det betyr at den tåler mindre ytre påvirkning, og vedlikehold blir enda viktigere enn før.  

Import brukt- eller ny bil i Norge?

Garantiperioden har stor betydning på gjensalgsverdien. De som importerer biler og selger de nye i Norge er underlagt av Norges strenge lover for reklamasjon og garanti. I Norge har alle biler minimum 5 år og 100 000 kilometers garanti. Noen biler har 7 år og 200 000 km, der for eksempel BMW har 5 år og 200 000 km.

Er bilen bruktimportert gjelder fabrikkgarantien, men denne kan variere. De fleste opererer med 2 års garanti opptil 100 000 km. Noen forhandlere vil tilby garanti utover dette, men her må man sette seg inn i hva som er dekket. På importbiler vil de fleste forhandlere legge ved en bruktbilgaranti. Den er på langt nær like god som Norgesgarantien, så her er det viktig å lese vilkårene.

Merkeforhandlere i Norge sørger for at utstyret er tilpasset for arktiske forhold. Om vinteren er det en fordel med setevarmere, og spylerdyser og dieselfilter som varmes opp før start. Kjøper du en bil som ble solgt ny i Spania har for eksempel ikke denne bilen setevarmer, noe som er viktig for biler som kjøres i kaldere strøk.

Skal du selge bilen din til forhandler?

Alle forhandlere foretar en forkalkyle ved innkjøp av bruktbil. Den tar høyde for nåværende markedsverdi, kilometerstand, avgifter, påkostninger, salgsomkostninger o.l. Differansen mellom innbyttepris hos forhandler og å selge bilen selv på Finn.no ligger stort sett et sted mellom 25 000 og 50 000 kroner. Differansen varierer med bilens pris, attraktivitet og risiko forbundet med salget. På litt eldre, tungsolgte premiumbiler kan forhandlers margin være så mye som 100 000 kroner.

Private som selger bil selv har 2 års reklamasjonsansvar etter salget. Dette gjør at mange heller bytter inn bilen til en forhandler når de kjøper ny. En forhandler står alltid ansvarlig for reklamasjoner i 5 år etter salget av bruktbil, hvilket øker tryggheten hos kjøper, men øker kostnadsbildet til forhandler.

Verditap på elbil

Verditapet på elbiler har vært overraskende lavt. Dette henger tett sammen med lange ventelister hos merkeforhandlerne. Vi har ikke kommet dit at elbil er en hyllevare, og det er større etterspørsel på varen enn hva bilprodusentene klarer å levere. Derfor holder de seg godt i pris. Noen er faktisk villige til å vente opptil 2 år for kjøp av riktig elbil. Når tilgjengeligheten blir større, vil verdien synke.

Elbilen har på mange måter truffet en nerve i den norske folkesjela. Elbilfordelene gjør det økonomisk å eie og bruke elbil, særlig i byene. Den koster en brøkdel å kjøre, den er billig å forsikre og er gratis å parkere flere steder i landet. Når fordelene forsvinner vil markedet endre seg, men da vil andelen nullutslippskjøretøy i bilbestanden antageligvis være mye høyere enn i dag.

Så...hvordan lager jeg en god bilannonse?

For å få den beste mulige prisen for bilen din er det viktig at du gjør deg flid med annonsen. Du er ikke alene om å selge bil, og det første som fanger vår oppmerksomhet er det visuelle, altså bilder. Skal du skape et godt førsteinntrykk må du sørge for å ta mange bilder av god kvalitet og med riktig lys. Et par rotete bilder knipset med mobilen fra knotete vinkler holder ikke. Se hvordan bilforhandlere går frem i sine annonser, men bruk aldri bildene fra forhandlerens annonse når du kjøpte bilen.

Det hører med at du rydder, vasker og polerer bilen før fotografering, og sørger for en informativ tekst som skaper interesse, men også trygghet. Ha alltid med en grundig beskrivelse av bilens nåværende tilstand, med servicehistorikk, påkostninger, utstyr og gyldig dokumentasjon. Skriv gjerne hvorfor du ønsker å selge bilen. Annonsen skal tross alt bygge tillit og formidle hvorfor de bør velge akkurat din bil.

Oppsummert

Kort fortalt er bilens verdi avhengig av hvor mange lignende biler som er tilgjengelige på markedet, og hvor mange som er interessert i å kjøpe en slik bil som du selger. Fargevalg, utstyr, kilometerstand og bilens tilstand innvirker også mye på hva bilen din er verdt. Husk å ta vare på all dokumentasjon fra verksted på service og deler, slik at du har mest mulig historikk på bilen, og sørg for godt vedlikehold. Slik holder bilen seg best i verdi.